Chatdienst voor klantenservice

Wat zijn de voordelen voor een klantenservice? Een chatdienst is snel en mensen hebben weinig tijd. Een e-mail schrijven kost tijd en op een reactie is het vaak even wachten. Bellen is ook niet meer evident. Mensen zitten ofwel in vergadering ofwel hebben ze verlof… Bij chatdiensten wordt er meestal binnen een minuut gereageerd, soms zelfs binnen enkele seconden.

Chatten is gratis en supersnel, zelfs vergeleken met de telefoon. De berichten zijn namelijk veel korter en heel erg to-the-point. Doordat situaties niet uitgebreid uitgelegd worden en er niet om het probleem heen gedraaid wordt, is een chat meestal met een paar minuten al afgehandeld. En als je je bedenkt dat chatoperators doorgaans zo’n twee of drie chats per keer afhandelen, kun je het aantal tevreden klanten al snel omhoog zien gaan. Daarnaast is live chat vaak ook buiten kantoortijden bereikbaar, soms zelfs ’s nachts. De klant kan dus met je praten wanneer het hem het meest schikt.

Tijdens het chatten krijgt u persoonlijk advies op maat, uw behoeften worden met andere woorden onmiddellijk vervuld.

Chatdienst voor conversieverhoging

Er zijn meerdere redenen te bedenken voor het feit dat mensen je website verlaten. Soms kan de klant bijvoorbeeld gewoon niet de informatie vinden die hij nodig heeft om een beslissing te kunnen maken. In zo’n situatie zouden de meeste klanten het aankoopproces afbreken en later, misschien ergens anders, verdergaan met zoeken. Het is belangrijk om dit te voorkomen en dat kan met het juiste team chatoperators of verkopers, die alles weten over jouw bedrijf en producten. Zij kunnen namelijk met hun kennis het aankoopproces bevorderen.

Voordelen:

  • Hulp door een echte persoon
  • Je krijgt advies om het juiste product aan te schaffen
  • Je kan een twijfelende klant overtuigen met een kortingsbon of andere actie.

Live chat voor leadgeneratie

Bedrijven met een (zeer) hoge prijs per product of aankoopdrempel,  zoals bijvoorbeeld autodealers of B2B ondernemingen, kunnen zo de eerste warme contacten leggen. Zij kunnen meer aandacht besteden aan individuele klanten en voor hen is elke potentiële klant een zeer belangrijke prospect.

Voor hen is het belangrijker om elke mogelijke klant warm te houden en deze om te zetten in een betalende klant. Dit kan via chatdiensten door de klant persoonlijk te woord te staan en een vertrouwensrelatie op te bouwen. Het is namelijk voor veel mensen belangrijk om te weten dat zij met een echte persoon praten en niet met een robot. Ook willen ze achteraf niet gespamd worden. Door direct en op de juiste manier met de prospect te praten en deze goed te adviseren, bouw je een relatie op en wek je vertrouwen.

Klanten kunnen met chatdiensten ook heel goed ‘gefilterd’ worden, al tijdens het eerste gesprek. Met live chat worden namelijk de klanten eerst aangesproken door een ‘gewone’ chatoperator. Deze chatoperator kan vragen beantwoorden die de potentiële klant heeft. Deze chatoperators kunnen vaak al snel zien of aanvoelen of deze persoon écht een geïnteresseerd is om misschien te kopen. Wanneer dat het geval is, sturen zij deze leads door naar de verkopers van het bedrijf, waarna de verkopers deze klant te woord staan en service op maat kunnen bieden. Op deze manier kun je jezelf kosten besparen en je alleen focussen op de écht geïnteresseerden.

Hier een aantal gratis chatdiensten om je eerste stappen te zetten: