Een goede voorbereiding bepaalt de helft van uw resultaat. Zowel door eerst goed na te denken wie er allemaal in uw netwerk zit, als door goed neer te schrijven wat u eigenlijk wilt bereiken.
Geert Kenis, al meer dan 30 jaar actief in sales en marketing en een geboren netwerker, geeft u 6 tips om de resultaten van uw telefonische prospectie te verhogen.

1. Bezint eer ge begint! 

Vooraleer u ook maar begint is het natuurlijk wel belangrijk dat u goed weet wat u wilt bereiken als u gaat prospecteren. Directe verkoop of afspraken maken. Dat is dus het eerste wat u moet bepalen en de eerste beslissing die u moet nemen.

2. Maak een script voor de keuze die u maakt

Wat de keuze ook is, maak voor uzelf een script of leidraad en schrijf het neer. Overloop dit een aantal keer en oefen het wat in.

3. Maak dat u uw product of dienst door en door kent

Dit lijkt vanzelfsprekend maar is het niet altijd. Er is niets zo onprofessioneel als een vraag krijgen en er niet kunnen op antwoorden als het over uw eigen product of dienst gaat. U moet stilstaan en een doorgedreven analyse maken van uw product of dienst alvorens ook maar één actie te ondernemen

4. Toets uw verhaal af met familie, vrienden of kennissen

Om te kijken of u zowel uw product als uw script onder de knie hebt, is het aangewezen om dit eens door te nemen met mensen dicht rond u. Normaal gezien gaan zij u de nodige feedback geven of alles duidelijk is of waar er nog moet bijgestuurd worden.

5. Maak een lijst  van prospecten die u wil contacteren

Natuurlijk niet onbelangrijk is de vraag, wie wil ik gaan bellen? Dus vooraleer u start, moet er eerst grondig nagedacht worden wie u wil contacteren. Kijk eerst in uw eigen netwerk, die kennen u het best. Kijk dan naar prospecten die u eventueel via uw netwerk kan bekomen. Vraag ook aan uw netwerk of u mag verwijzen naar hen. Dat geeft altijd extra vertrouwen als u iemand vreemd belt en het verhoogt uw kansen.

6. Laat voelen dat u meer dan 100% gelooft in uw product

Het allerbelangrijkste dat u moet gebruiken, is uw contact op een vriendelijke en enthousiaste manier laten voelen hoe sterk u zelf gelooft in uw product. Dat werkt uitstekend en aanstekelijk.

Succes!