Advies 1: Gebruik de goede reputatie van de Belgen in Frankrijk

 De Fransen waarderen de kwaliteit van Belgisch werk, maar pas op want onze buren zijn gehecht aan ‘Made in France’, wat u verplicht om op de markt te komen met een aanbieding die u onderscheidt van de lokale concurrenten.”
 Ze waarderen onze striktheid, want die bezitten ze niet altijd zelf. En aangezien we dezelfde taal delen, zijn de uitwisselingen eenvoudiger en lopen we niet het risico om ons te verliezen in de vertaling.”

Advies 2: Zich voorbereiden op een concurrentiële en gecentraliseerde markt

 De Franse markt is niet alleen 6 maal zo groot in termen van consumenten, ze is ook 6 maal zo groot in termen van concurrentie. Dit wilt zeggen dat het prijsbeleid moeilijker is en u zeker moet zijn dat u zich hieraan kan aanpassen voor u zich lanceert.
 Frankrijk is gecentraliseerd rond meerdere assen, hier moet u rekening mee houden. De bedrijven uit de farmaceutische sector situeren zich bijvoorbeeld in de regio Rhône-Alpes, terwijl u in Parijs moet zijn om de digitale wereld te veroveren.”

Advies 3: Ter plaatse gaan en zich laten begeleiden

 “Het spreekt voor zich dat u ter plaatse moet gaan om de markt te begrijpen”,
De Franse administratieve rompslomp is zijn naam waardig. De administratieve procedures (het URSSAF, wat het Franse equivalent is van de RSZ, aanwerving, openen van een bankrekening, etc.) zijn talrijk, ingewikkeld en het is moeilijk zich er door te worstelen. Het is onmisbaar om op een lokale steun te kunnen rekenen, die uw eerste passen in Frankrijk zal begeleiden. Ik denk aan de Frans-Belgische Kamer van Koophandel in Lille, die een heel volledige begeleiding aanbiedt.”
 In tegenstelling tot hun noorderburen zijn de Fransen gehecht aan menselijk contact en netwerken in de professionele relaties. Het is noodzakelijk om een lokale aanwezigheid te hebben om de dagelijkse zaken te beheren en u moet bereid zijn zeer regelmatig de Thalys te nemen.

Advies 4: Frankrijk aanwezig op de digitale snelweg!

 Het is mogelijk om te communiceren en uw netwerk te ontwikkelen tegen een mindere kost in Frankrijk. Het gebruik van internet, sociale netwerken en digitale tools is er algemeen sterker dan in België.
 In termen van e-commerce is het een echte opportuniteit die vandaag goed is voor een derde van onze omzet.