Hoe brengt u mond-tot-mondreclame ‘online’ in de praktijk?

85
We moeten terug naar de basis, naar de mond tot mond reclame. Want door de steeds vooruitstrevende technologieën en de alsmaar uitbreidende automatisatie is de menselijke factor belangrijker dan ooit. Sociale media leren ons hoe mensen tegenwoordig willen communiceren. In nieuwe marketingtermen noemt men dit: Human to Human marketing (H2H).

Maar hoe gaat u hiermee om als bedrijf?
Welke doelstellingen kan u als contentmarketeer vandaag hanteren?

1. Uw toegevoegde waarde(n) bewijzen

De belangrijkste vragen zijn: “Waar zijn (mijn) klanten naar op zoek? Wat wil de klant (of wat wil hij niet)? Waarom koopt hij bij u (of waarom niet)?” Dit moet binnen het bedrijf goed gedefinieerd worden. Zo kom je tot de Unique Buying Reasons.

Daarom is het zo belangrijk om uw incompany expertise in kaart te brengen. Zodoende kan u uw experten en uw buyer persona gaan matchen. Hierna kan u de human to human marketing op gang brengen en het bewijs leveren van al uw toegevoegde waarden. Doe dit binnen heel uw organisatie en daarbuiten met de hulp van contentmarketing.

“Maak van elke medewerker een marketeer!”

2. Het vertrouwen winnen

De meest populaire berichten op sociale media zijn authentiek. In een zakelijke omgeving kunnen alleen de echte, eigen experts het vertrouwen winnen. Plak dus op elk van uw expertise ook een naam en een gezicht. Gecombineerd met authentieke verhalen geeft dat vertrouwen. Het vertelt ook hoe u als bedrijf moet communiceren, met name in de ‘ik’ vorm.

3. Een band opbouwen met (potentiële) klanten

Bouw een band op met uw publiek d.m.v. sterke relevante verhalen. Deel uw kennis (of een deel er van) met de rest van de wereld. Focus telkens op één expertise of enkele kernwoorden (SEO). Vertel uw verhaal naar buiten toe onder de vorm van blog of vlog, steeds met concrete tips en advies, zodat u ook klanten aantrekt.

“Uw verhaal stopt niet bij uw eigen website!”

4. Publiek omtoveren tot ambassadeurs van uw merk

We spreken van een ambassadeur op het moment dat iemand, buiten uw eigen kanalen, uw merknaam gedeeld heeft binnen zijn/haar eigen netwerk (met volgers). Het is dus belangrijk om uw expertise ook zichtbaar te maken buiten uw bestaande netwerk. Laat anderen over uw merk spreken. Dat is veel sterker en dat werkt!

Besluit

  • associeer uw merknaam met de juiste online partners
  • plaats uw experten online op externe (kennis)platformen
  • deel uw kennis binnen online communities
  • zorg voor de juiste interesses (POI) en ‘menselijke’ beleving (H2H)
  • communiceer met lezers online één op één, van mond tot mond (via e-mail, LinkedIn, …)
  • retarget en converteer naar ‘echte’ contacten (potentiële klanten).

Schakel al uw experten in voor online mond-tot-mondreclame!
Ik help u alvast op weg. Mail nu onze Community Manager Geert en maak kans op een gratis incompany infosessie over contentmarketing!