In de vorige eeuw was er al een straffe uitspraak als: “kunst is dood”. Niet dat er daarna geen kunst meer was, maar het gaf duidelijk aan dat er grote verandering op til was. Iedereen had steeds meer een eigen interpretatie van de maatschappij en hoe deze best weergegeven moest worden. Door het opkomend individualisme werd kunst niet meer toegankelijk voor iedereen.

Net datzelfde gebeurt nu met ‘reclame’. Vaak probeert men nog steeds om met één boodschap een zo groot mogelijke groep te bereiken. De boodschap moet begrijpbaar zijn voor iedereen en hoe hoger het entertainmentgehalte, des te meer mensen dit leuk gaan vinden. En dankzij differentiële associatie, hetgeen ik in de reclamewereld spijtig genoeg eerder associeer met ‘brainwashing’, herhaalt men de boodschap tot vervelens toe.
Hierdoor is men reclame beu. Het bewijs hiervan is de sticker op de brievenbus, de adblocker voor de webbrowser, het doorspoelen met de digicorder, het net iets te laat aankomen in de bioscoopzaal … Iedereen probeert reclame te ontwijken.

Indien er iemand op zoek is naar een nieuwe auto en jij als garagist biedt hem de best passende auto aan, spreken we hier dan nog van ‘reclame’ of eerder van ‘service’?

Ook voor de traditionele reclame is er grote verandering op til. En gelukkig maar. De reclame is vanaf nu ‘eerlijk’: alles wat je zegt, moet je ook doen. Alleen klopt die volgorde niet en vandaar is het nog beter om te komen tot: alles wat je (meer) doet, moet je nu ook zeggen. Je organisatie hoort nu meer open en meer transparant te zijn. En hetzelfde geldt voor de reclame die je gaat voeren.

Voortaan is het de bedoeling om met een specifieke boodschap, die anderen niet interessant vinden, ook een specifieke doelgroep te bereiken, die de anderen dus ook niet te zien krijgen.

En met ‘anderen’ bedoel ik ook zij die je boodschap ‘liken‘ om de verkeerde reden en dus je product niet wensen te kopen.

Apple besteedt weinig dollars aan reclame. De spullen van Apple verkopen zichzelf.

De juiste aandacht krijg je niet door een betere verpakking van de boodschap, maar wel door een betere communicatie van het product zelf. Besteed daarom meer aandacht aan hoe je product, met de waarden die jij er aan vast hangt, het best communiceert met jouw doelgroep.

Maak ook de overgang van ‘reclame’ naar ‘service’. Zorg ervoor dat dit alles duidelijk gevisualiseerd wordt. Je klanten moeten nu eenmaal alle meerwaarden zo leuk mogelijk ervaren en steeds makkelijk kunnen linken aan jouw merknaam.