Vertel jij je expertise al online?

103
U hebt het waarschijnlijk al eens gehoord: “Hij is een goede verkoper, want hij heeft die ‘gunfactor’.” Zelf doet het mij ook denken aan die talentenshow, waarbij men artiesten ook beoordeelt of zij al of niet die ‘x-factor’ hebben. Mij lijkt het er eerder op dat men niet kan uitleggen waarom iets werkt of waarom iemand de juiste uitstraling heeft. De ‘gunfactor’, wat betekent dat nu eigenlijk?

“De klant bepaalt vandaag zelf bij wie hij koopt!”

Een marketeer wilt weten welke factoren nu (bij de verkoop) bepalend zijn. Aan de hand van 3 cases komt u er zelf achter bij wie jij het liefst zou kopen:

Case 1

Je hebt online een mooie jas gevondenen voor 49,- euro en wenst deze ook te kopen. Plotseling krijg je de keuze om het jasje te bestellen bij:
  • A. Charlotte een verkoopster bij een gezellig leuk winkeltje.
  • B. Michelle de ontwerpster en maakster van het jasje.
Bij wie plaats je je bestelling? Bij Charlotte of bij Michelle?

Case 2

Je wenst een TV aan te schaffen. Alleen ben je nog niet zeker welk type je nodig hebt, want technisch ben je niet op de hoogte van alle snufjes die er vandaag in verstopt zitten. Je zoekt naar extra informatie en plots krijg je ook hier de keuze om twee instanties te contacteren:
  • A. Jan, hoofd van afdeling TV & Audio bij een gerenommeerd elektrozaak.
  • B. Bart, product ontwikkelaar bij het desbetreffende merk van de televisie.
Je wilt de juiste informatie. Met wie neem je contact op? Met Jan of met Bart?

Case 3

Je gaat alweer terug joggen. Alleen, de laatste keer had je teveel last aan je enkels. Deze keer wens je ook goede loopschoenen aan te schaffen en ben je van plan je eerst te laten adviseren. En alweer krijg je de keuze en kan je advies gaan inwinnen bij:
  • A. De meest gerenoveerde fabriekswinkel van loopschoenen in Vlaanderen.
  • B. Mark, nu een coach, maar voorheen een professionele marathonloper.
Aan wie vraag je advies?

“Dit is wie ik ben, dit is wat ik weet. Bij mij bent u in goede handen.”

Thought Leadership!

Er is geen juist of fout antwoord. Als mens volg je je buikgevoel of luister je naar je hart. Je moet enkel voor jezelf verklaren waarom je voor ‘A’ of voor ‘B’ hebt gekozen. En je zult zien, niets heeft met ‘deze gunfactor’ te maken, maar eerder met vertrouwen en wie jij denkt dat je kan adviseren op oprechte wijze en met de juiste expertise. Bij wie voel je je veilig om een goede keuze te maken? Wie is volgens jou ‘echt’?

Lees meer: “Naar wie is uw klant op zoek?

Ben jij een oprechte en authentieke expert?

Denk er zelf eens goed over na wat dit ook betekent voor jouw organisatie.
Wie binnen jouw bedrijf zou zich eigenlijk ook moeten laten registreren als expert om zo mee nieuwe klanten aan te trekken?
Wat heb je zelf al gedaan voor jouw klanten? Welke kennis gaf je hen mee? Vertel jouw verhaal en deel jouw expertise online!