Hoe maak je van twijfelaars klanten? Raak hen in het hart!

110
Het is altijd zo geweest dat mensen met mensen communiceren, maar meer dan ooit (zakelijk of niet) is ‘emotie’ een heel belangrijke factor binnen communicatie. Het gaat er om, om mensen te raken want mensen volgen meestal hun hart. Dit is de reden waarom meer en meer organisaties starten met kennisdeling.

Twijfelaars

Met traditionele reclame bereik je de kopers en vooral de niet-kopers. De conversieratio voor banners bedraagt volgens de benchmark 0,35%*. Dat betekent dat banners voor 99,65% ongewenst zijn, geld kosten en niets opleveren.
De meesten staan echter te weinig stil bij de kansen die er nog liggen. Want hoeveel van die 99,65% was aan het twijfelen?
Je mag er vanuit gaan dat er altijd een groep is die nog niet volledig overtuigd was, nog niet voldoende warm was gemaakt of waarbij je nog niet voldoende hun hart had gestolen. Hoe bereik je deze ‘twijfelaars’?

Empathie

Bij contentmarketing is het gekend dat storytelling een krachtige format is om mensen emotioneel te raken. Op voorwaarde dat je mee bent met hun verhaal, dus ook voldoende kan inleven in hun wereld en weet met welke problemen zij vandaag te kampen hebben. Hoe je het ook draait of keert, jouw product of dienst moet een oplossing zijn voor hun probleem. Wat wilt de klant (of niet)? Waarom koopt hij bij u (of waarom niet)? Daarom focussen marketeers zich vandaag meer en meer op de Unique Buying Reasons. Dus waar het vooral op neerkomt is dat je voldoende empathie hebt voor jouw doelgroep.

De conversieratio bij digitale platformen ligt bijna 6 keer hoger voor bedrijven die wel hun kennis delen (2.9%** vs 0.5%).

Kennisdeling

Knowledge is Power’ en neen, kennis mag je niet weggeven, of toch?
Om die zogenaamde ‘twijfelaars’ te kunnen overtuigen zal je toch iets meer moeten geven dan enkel jouw advertentie in een mooie verpakking. Je zal hen toch moeten overtuigen dat je (zowel voor, tijdens en nadat zij het product gekocht hebben) voor hen er steeds zal zijn om verder advies te verlenen.

Empathie + Kennisdeling = Contentmarketing

Mensen die gepassioneerd met iets bezig zijn, delen hun kennis ook graag. Het zijn die gepassioneerde mensen waar de twijfelaars naar op zoek zijn. Je zal dus je expertise moeten brengen met je hart. Enkel met een relevante en authentieke verhaal waarmee je mensen raakt, bereik je de doelgroep van de twijfelaars en trek je meer klanten aan.
Als je de harten wilt winnen van een grotere doelgroep, zal jouw organisatie vooreerst moeten openstaan voor kennisdeling. En vervolgens kennis delen vanuit het hart van het bedrijf!

Ontdek hier 10 redenen meer om te starten met kennisdeling.

* Bron: Wordstream (Average cost per action on the display network)
** Bron: Aberdeen Group