Veel bedrijven gebruiken de ‘Push-strategie’ om reclame te voeren. Hierbij krijgen zoveel mogelijk mensen, bij wijze van spreken, de boodschap in hun gezicht geworpen. De focus ligt dan voornamelijk op het aanzetten tot kopen van het product.
Contentmarketing daarentegen gebruikt eerder de ‘Pull-strategie’. Hier ligt de focus op het vertrouwen winnen van mensen. Het initiële bereik ligt veel lager, maar u bouwt weliswaar een positiever imago op. Zelfs bij hen die op dat moment (nog) niet behoren tot uw potentiële klanten.
De zeven verschillen tussen de Push en Pull-strategie:
Push-strategie:
  • massacommunicatie
  • verkoopverhalen
  • via mediabureau
  • niet-toegankelijk
  • op klassieke kanalen
  • binnen bestaande doelgroep
  • voor ongeïnteresseerde voorbijgangers.

Pull-strategie:
  • 1 op 1 communicatie
  • kennisverhalen
  • vanuit het hart van het bedrijf
  • open en transparant
  • op nieuwe kanalen
  • buiten eigen netwerk
  • voor de geïnteresseerde informatiezoeker.

Product-driven

Wie gebruikt nog steeds de Push-strategie?
Alle bedrijven die vinden dat hun product het beste is. Ze gaan er van uit dat er voor hun product sowieso een markt zal zijn. Enkel topbedrijven kunnen zich dergelijke arrogantie veroorloven. Het zijn bedrijven die in principe het Product-driven business model hanteren en zeggen: “Kijk eens wat wij voor u gemaakt hebben!”. Uw product moet weliswaar ook zo vernieuwend en uniek zijn als bijvoorbeeld dat van ‘Apple’. En op korte termijn moet u ook beschikken over een sterk merk en een gigantisch marketingbudget.

Binnen een Product-driven model hebben reclamebureaus en salesteams een grote invloed op de klantenbeleving.

Customer-driven

Bedrijven die het Customer-driven business model hanteren gebruiken meer de Pull-strategie in hun communicatie. Zij vragen eerder “Wat wilt U?” om zo te komen tot de Unique Buying Reasons. Dit is belangrijk in zowel de communicatie alsook de verdere ontwikkelingen van het product en dienst zelf. En als menselijk bedrijf kan u makkelijk het verschil maken dankzij een unieke klantenbeleving!

Binnen een Customer-driven model bereikt u een ideale klantenbeleving dankzij o.a. coöperatieve communicatie, waarbij medewerkers ingezet worden om mee content te creëren en voor hun organisatie klanten aan te trekken.

Voor groot en klein

Des te kleiner uw organisatie is, des te kleiner de afstand is met de klant. Logisch dat kleine bedrijven veel belang (moeten) hechten aan Customer Experience. Alleen gebeurt dit vaak enkel binnenshuis. Vaak ontbreekt de nodige mankracht om dit ook online te verwezenlijken en om bijvoorbeeld te starten met contentmarketing.
Als groot bedrijf kan u makkelijk meer content creëren. En via online storytelling vanuit een menselijke benadering kan men de aftand tot de klant verkleinen. Alleen zijn grote bedrijven soms te log om binnen hun organisatiestructuur te starten met human to human marketing.

Lees meer ‘Naar wie is uw klant op zoek?

Niet wachten

Wat als er plotseling een concurrent opduikt die meer menselijk is als uw bedrijf?
Meer en meer slagen nieuwe bedrijven erin om plotsklaps zeer groot te worden omdat ook net die klantenbeleving bij hun op de eerste plaats staat.

Besluit

Vaak kijkt men op naar de grote spelers. Maar ook zij moeten soms vernieuwen. Het is in ieders belang om eerst te starten met o.a. contentmarketing en de data hieruit als filter te gebruiken voor al uw direct marketing campagnes die daarop volgen.
Het ideaal business model is dus eerder de combinatie van een goed onderbouwd (nieuw) Customer-driven model met het (bestaande) Product-driven model.

Wenst u een Sales Funnel die voor elke contentmarketeer makkelijk toe te passen is?
Laat hier uw e-mailadres achter en ontvang uw ‘bizzFunnel’.