Uitpuilende mailboxen zijn voor niemand een pretje. Daarom verwerk je je e-mails best zo snel en efficiënt mogelijk. Hou tegelijk wel deze fatsoentips in de gaten.

Antwoord binnen een redelijke termijn…

Probeer op werkdagen binnen de 48 uur te antwoorden. Zorg anders zeker voor een ontvangstbevestiging. En vertel er dan ook liefst bij wanneer de afzender een antwoord mag verwachten.

… maar antwoord zeker niet té snel…

Een tekst is een traag medium, zeker in vergelijking met een gesprek. De ontvanger heeft tijd om zinnen te lezen en te herlezen. Neem dus je tijd om je boodschap zorgvuldig te formuleren.

… en lees liever je e-mail goed na

Storende schrijffouten, overbodige herhalingen: een nalezing maakt je boodschap kernachtiger waardoor hij sneller begrepen wordt aan de andere kant. Zo vermijd je nieuwe e-mails die beginnen met “Wat bedoel je met…”.

Gebruik de meest geschikte communicatie

Is jouw inbreng levensbelangrijk? Of heb je toch zo snel mogelijk een antwoord nodig? In crisissituaties kun je beter je telefoon nemen en een sms sturen of bellen.

Liever persoonlijk contact dan een e-mail

Je boodschap face to face bespreken is nog steeds veel duidelijker dan e-mailen. Daarvoor hoef je elkaar zelfs niet in real time te ontmoeten. Skype, WhatsApp, Facebook, er zijn genoeg middelen om virtueel te overleggen. Een goede planning is wel onontbeerlijk – je wil niet de hele tijd gestoord worden door meldingen.

Maak duidelijke afspraken

Respecteer de balans tussen het enorme aanbod aan mogelijkheden om te communiceren en wat je redelijkerwijs mag verwachten van elke medewerker.

Interne communicatie is een essentieel onderdeel van het WIZZ-communicatieplan. Contacteer ons om al je bedrijfscommunicatie op elkaar af te stemmen.