Verkoop is altijd al iets “sociaal” geweest, maar met de ontwikkelingen van het internet en de opkomst van sociale media platformen is “social selling” de weg van de toekomst voor het bedrijfsleven, ongeacht of je B2B of B2C verkoopt.
Hierbij enkele basics om je alvast op weg te helpen.

1. Je social media profielen

  • Je social media profielen zijn het fundament van je online strategie. Daarmee schep je het beeld dat je wil dat jouw (potentiële) klanten van jou hebben. Denk er dus goed over na.
  • Beschrijf kort waarom je destijds met je zaak gestart bent, wat je ermee wil bereiken, waar je het verschil wil maken, …, kortom, deel je missie en je visie.
  • Vul alle beschikbare velden zo volledig mogelijk in en gebruik het maximaal aantal beschikbare karakters bij de omschrijving van je activiteit.
  • Zorg dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn en dat men jou via verschillende kanalen én zo eenvoudig mogelijk kan bereiken. (adres, telefoon, e-mail, Messenger, …)
  • Gebruik vooral een sprekende achtergrondafbeelding die weergeeft wie je bent en wat je doet.

2. Wie zijn je (potentiële) klanten?

  • Probeer voor jezelf een zo goed mogelijk beeld te vormen van wie je klanten in feite zijn.
  • Welke verschillende klantentypes heb je?
  • Geslacht, leeftijd en woonplaats zijn de klassiekers. Maar, wat vinden zij leuk? Wat volgen zij op social media?
  • Hoe beter je beeld van je ideale klant, hoe gerichter je achteraf kan gaan adverteren.

3. Toon wie je bent

  • Zoek een manier die weergeeft wie jij bent en die tegelijkertijd jouw publiek aanspreekt.
  • Probeer een paar verschillende dingen uit, zolang ze maar vanuit jezelf komen en in lijn liggen met het beeld dat jij van jezelf wil tonen.
  • Foto’s en video’s werken het best (maar vergeet dan de hashtags # niet).
  • Gun je publiek een blik achter de schermen van jouw bedrijf. Laat zien hoe het eraan toegaat in je zaak, hoe de dingen die jij verkoopt, tot stand komen. (als je gaat inkopen, de stock die vervolgens binnenkomt, een oplevering of een verkoop, de sloten koffie die je daarbij verzet, …)

4. Engageer je publiek

  • Organiseer eens een wedstrijd, bijvoorbeeld een selfie-contest met één van jouw producten. Vraag aan je publiek of zij product A of B het leukst vinden, kleur X, Y of Z, wat ze tof vinden aan jouw assortiment, of, anderzijds, wat ze missen…
  • Maak klantenreferenties, dat is nog steeds de beste én goedkoopste reclame. Vraag klanten om je met een recensie te beoordelen op Facebook.
  • Deel tips & tricks; hoe ze best omgaan met…, waarop ze moeten letten bij…
  • Last but not least, reageer altijd op de reacties van je publiek! Geef hen het gevoel dat hun stem belangrijk voor je is. Interactie, daar gaat het om op social media!

5. Analyseer wat werkt en wat niet

  • Likes en shares zijn leuk maar je wordt er niet rijk van.
  • Heb je vaker telefoon gehad of meer bezoekers over de vloer gekregen in je winkel? Heeft het artikel dat je wilde aanprijzen, daadwerkelijk meer verkocht? Heb je meer inschrijvingen gegenereerd voor je nieuwsbrief? Of, is je app vaker gedownload?
  • Analyseer en evalueer de resultaten van je berichten en strategie dus altijd volgens hun specifieke doelstellingen.
  • Soms zijn ideeën op zich trouwens niet slecht, maar hebben ze gewoonweg een ander kleedje nodig, bijvoorbeeld een andere foto of titel.

6. Sponsor je best scorende berichten

  • Op social media kan je heel gericht naar je doelgroep adverteren. Voor minder dan 50 euro bereik je bijvoorbeeld duizenden mensen in een straal van enkele kilometers rondom je vestiging.
  • Vergeet vooral de “call-to-action” niet! Wat wil je dat iemand doet nadat hij of zij jouw bericht bekeken heeft; Jouw pagina “liken? Een afspraak maken? Of wil je gewoon je bedrijf promoten?

Hou het simpel en wees vooral jezelf!

Succes!
En, sociale groeten 😉,
Alain

Bewaren

Bewaren