Een drietal seconden. Zoveel tijd heb je op een webpagina om een potentiële klant bij de ‘lurven’ te grijpen. Is hij niet overtuigd? Dan klikt hij weg. Next! Want online ben je altijd maar één simpele klik verwijderd van je concurrenten.

Schrijf je webteksten vanaf nu volgens mijn tienstappenplan. Zo overleef je die drie cruciale seconden en … verkoop je meer.

  1. Kies je focuswoorden

Is Google essentieel in je communicatiestrategie? Hou de zoekmachine dan te vriend door vooraf te bepalen welk focuswoord (of combinatie van focuswoorden) je in je webtekst gaat benadrukken. Kies niet lukraak, maar achterhaal welke woorden jouw potentiële klanten intypen in de zoekbalk om jouw dienst of product te vinden. In een volgend bizzPoint-artikel ga ik dieper in op de beste manier om je focuswoorden te bepalen.

  1. Start vanuit inleving

Elke verkoper heeft empathie nodig om zijn potentiële klanten te overtuigen. Ook als je op papier verkoopt, start je het best vanuit de behoeften, problemen en verwachtingen waar je lezer mee zit. Herkent hij zichzelf of zijn situatie bij de start van je tekst? Dan is de kans groot dat hij verder leest.

  1. Focus op voordelen

Een potentiële klant ligt niet wakker van de precieze eigenschappen van je product of dienst. Hij wil vooral weten waar de voordelen zitten. Ga dus in zijn schoenen staan en speel in op wat hem bezighoudt. Wat heb je te bieden waar hij beter van wordt?

  1. Structureer in korte alinea’s met tussentitels

Mensen die online lezen, willen geen ellenlange tekstblokken voorgeschoteld krijgen. Hou het kort en bondig. Structureer je tekst in korte alinea’s (een 50-tal woorden per alinea is een goede richtlijn). En zet boven elke alinea een tussentitel. Zo kan een lezer je tekst scannen of diagonaal lezen, en eruit pikken wat hij relevant vindt.

  1. Schrijf zoals je spreekt

Vergeet de ingewikkelde zinsconstructies en oubollige woorden die je vroeger in je opstellen, papers of essays verwerkte om indruk te maken. Mensen houden van duidelijke taal. Woorden of zinnen die je nooit zou gebruiken in een verkoopgesprek, vermijd je dus ook in een commerciële tekst. Zo leest je webtekst vlotter en kom je dynamischer over.

  1. Voeg een treffende titel toe

De titel boven je tekst is meestal het eerste dat de aandacht trekt. Als hij vlot, prikkelend of creatief geformuleerd is tenminste. Steek er even tijd in om een pakkende titel te bedenken. Verwerk er zeker ook het focuswoord in dat je in stap 1 bepaald hebt. Geef je je tekst zelf in je cms (contentmanagementsysteem) in? Definieer je titel dan als H1 (header 1), zodat ook Google in één oogopslag weet waar het allemaal om draait.

  1. Sluit af met een krachtige call to action

Wat wil je dat je lezer doet nadat hij je tekst gelezen heeft? Formuleer die specifieke actie aan het einde van je tekst. Leg daarbij een link naar je contactgegevens, een formulier om een offerte aan te vragen, een inschrijfmodule … In een ideaal scenario valt zo’n call to action goed op. Zet hem bijvoorbeeld in een button in een contrasterende kleur.

  1. Denk aan de metadata

Veruit de meeste lezers zullen op je webpagina terechtkomen via een zoektocht in Google. Daar klikken ze op een zoekresultaat waarvan ze denken dat het een antwoord zal geven op hun vraag of behoefte. Google toont een titel, een URL en een beschrijving.

Laat de inhoud van deze drie elementen niet aan het toeval over! Vul ze in je cms in en zorg ervoor dat ze boeiend genoeg zijn om potentiële lezers te overtuigen. Je focuswoord krijgt er natuurlijk een prominente plaats in. Ook op dat onderwerp kom ik in een volgend bizzPoint-artikel graag terug.

  1. Voeg interne links toe

Zowel lezers als Google houden van interne links. Vermeld je in je tekst diensten, producten of topics waarover je nog andere pagina’s hebt op je site? Leg er dan een link naartoe. Wie interesse heeft, klikt meteen door. Link altijd op focuswoorden, niet op lege zinnetjes zoals ‘lees meer’ of ‘klik hier’.

  1. Leer uit de statistieken

Tijd geïnvesteerd in een vlotte tekst met alles erop en eraan? Controleer dan of je inspanning ook loont. Bekijk in Google Analytics de ‘Gebruikersstromen’ voor je pagina. Heb je een hoog aantal bounces (mensen die je site verlaten op die pagina)? Dan is er nog werk aan de winkel. Zie je veel conversies naar bijvoorbeeld je contactpagina of offerteaanvraagformulier? Dan zit het goed en weet je wat je te doen staat voor de andere pagina’s op je website.

Geen tijd, zin, energie of schrijftalent om alle teksten op je website volgens dit stappenplan te schrijven? Bel of mail me dan gerust en ontdek wat de copywriters van Tekstueel voor de verkoop in jouw business kunnen betekenen.