Sinds zijn komst heeft de elektrische auto al heel wat inkt doen vloeien. Hij heeft dan ook tal van voordelen, met als belangrijkste dat er geen CO2-uitstoot of andere vervuilende stoffen worden geproduceerd. Geen enkele onderneming mag dan ook de kans laten liggen om deze voertuigen aan haar wagenpark toe te voegen.

1. Lagere kosten

Een elektrische wagen is in aankoop duurder dan een auto met benzine- of dieselmotor. Daartegenover staat dat de gemiddelde kostprijs schommelt tussen de 2 en 3 euro per 100 kilometer, in vergelijking met zo’n 9 euro per 100 km voor diesel- en benzinevoertuigen. Over een volledig jaar is dat dus allesbehalve verwaarloosbaar.

Bovendien is de samenstelling van een elektrische motor vrij eenvoudig en bevat hij maar weinig onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage. Dit betekent dat de onderhoudskosten van uw wagen bijzonder laag liggen.

2. Interessante fiscale aftrek

Wanneer een elektrische wagen door een onderneming wordt aangekocht, bedraagt de aftrekbaarheid 120 %. Datzelfde percentage geldt ook voor de kosten voor de aankoop en de plaatsing van laadpalen. Omdat er geen CO2-uitstoot meer is, wordt ook het voordeel van alle aard lager, evenals de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling.

Weet ook dat het elektriciteitsverbruik voor het opladen van de wagen wordt beschouwd als brandstofkost en dus voor 75% aftrekbaar is.

3. Positief en duurzaam imago

De wereld evolueert. Hierdoor dienen zich steeds nieuwe uitdagingen aan, waaronder duurzame ontwikkeling. Heel wat consumenten vinden het almaar belangrijker dat de ondernemingen waarvoor zij kiezen hier oog voor hebben. Een ecologisch wagenpark aanleggen is een uitstekende manier om een groen imago op te bouwen en te tonen dat het bedrijf aandacht heeft voor het milieu.

4. Krachtige wagens

De autonomie van elektrische wagens wordt steeds groter. Bepaalde modellen kunnen al 300 tot 500 km rijden voor ze opnieuw moeten worden opgeladen. Er verschijnen ook steeds meer laadposten in het straatbeeld. Dit is overigens een project dat Luminus na aan het hart ligt: wij plaatsen immers laadpalen in benzinestations en ontwikkelen verschillende laadoplossingen.

5. Keuze uit een gevarieerd aanbod

Sommige mensen denken nog steeds dat het aanbod van elektrische wagens beperkt blijft tot de onvermijdelijke Tesla. Er zijn inmiddels echter al een twintigtal modellen beschikbaar op de Belgische markt, gaande van de stadswagen tot de topklasse berline over de bestelwagen. Het gamma zal zich snel verder uitbreiden omdat de fabrikanten steeds meer onderzoek doen.

6. Aangepast leasesysteem

Sinds kort bestaat er een leasesysteem voor elektrische wagens én laadpalen, wanneer die bij de werknemer worden geplaatst. Concreet werkt dit als volgt: de verbruiksgegevens voor het opladen van de wagen worden gemeten door de leasingmaatschappij. Die betaalt de chauffeur rechtstreeks terug. De kosten worden uiteindelijk gefactureerd aan de werkgever in het kader van het contract tussen beide bedrijven.

7. Gebruik van intelligente laadpalen

Zoals we hierboven reeds vertelden, kost het plaatsen van laadpalen op het terrein van een onderneming steeds minder en biedt het bovendien recht op een belastingaftrek. De investering wordt dus bijzonder snel winstgevend dankzij de besparing op brandstofkosten. Tot slot kunt u uw laadpalen ook publiek toegankelijk maken, waarbij u zelf de herlaadprijs bepaalt.

Wil u graag meer informatie over het plaatsen van laadpalen? Neem contact met ons op via ons onlineformulier.