Steeds meer ondernemers zoeken hun toevlucht tot crowdfunding om geld op te halen. Ook voor startende ondernemers is deze financieringsmethode een interessante optie om te overwegen.

Wat is crowdfunding?

Bij crowdfunding wendt u zich niet tot officiële instanties om geld te lenen, maar doet u beroep op het grote publiek (the crowd). Via een online crowdfundingplatform maakt u uw project bekend en geeft u aan het grote publiek een reden om te investeren. Het publiek kan op zijn beurt intekenen. Zo kunt u via vele kleine financiers toch uw projectbudget bij elkaar kijgen. Dit is kort gezegd ‘crowdfunding for dummies’.

Waar halen starters vandaag hun geld?

Uit cijfers blijkt dat starters zich niet moeten verheugen op grote kapitalen van welwillende investeerders of banken. In realiteit vinden ze hun werkingsbudgetten voornamelijk in hun eigen spaarpot, bij ‘friends, fools & family’ en medevennoten.

Crowdfunding biedt hier een aantrekkelijke vierde financieringsmanier. En dit zonder grote procedures en zonder afstand te doen van eigendom en winsten.

Hoe pakt u crowdfunding aan?

Geen enkel platform belooft een succes. Dat kan ook niet. Wel bieden ze de mogelijkheid om succes te creëren. De belangrijkste voorwaarde: u moet er zelf veel tijd en energie in stoppen.

Maar het grote voordeel is dat het risico laag blijft. Als startende ondernemer hoeft u niet veel geld uit te geven om uw project bekend te maken. De grootste investeringen zijn ongetwijfeld tijd en een videofilm. Ook uw investeerders kost het weinig. Met 25 of 50 euro kunnen ze al een project vooruit helpen.

Voor alle projecten

U zult op de verschillende platformen de meest uiteenlopende projecten tegenkomen. Van de ontwikkeling van een boek tot de bouw van een douche in de voetbalkantine van uw kinderen. Het is niet alleen voor hippe starters. Het is ook een ideale manier voor verenigingen met een groot netwerk om investeringen te kunnen bekostigen.

“Welke ouder wil geen 50 euro betalen”, zegt Luc Colebunders, oprichter van het Belgische platform CroFun, “zodat zijn kinderen warm kunnen douchen na de match? Zeker wanneer ze in ruil 10% korting krijgen op hun drankjes in de kantine. De organisatie spaart veel uit omdat ze niet moet gaan lenen. En de voorzitter hoeft geen zware persoonlijke borg aan te gaan.”

Het grote voordeel tegenover klassieke lening?

Crowdfunding is een alternatieve manier om geld op te halen en – misschien nog belangrijker – ook een test. Krijgt u uw projectbudget rond, dan betekent dit meteen dat er een publiek zit te wachten op uw initiatief.

Haalt u niet het verhoopte bedrag op, dan kunt u zich meteen vragen stellen bij de marktwaarde van uw uitvinding of project. Misschien zet u het dan beter stop in plaats van veel te investeren zonder zekerheid van return of rendement.

Wie gaat investeren?

In de Verenigde Staten worden miljoenen opgehaald via crowdfunding. In België lijken vooral kleine projecten, voor een paar duizend euro, succesvol. Deze gelden worden voornamelijk opgehaald in het eigen netwerk.

Het voorbeeld van de voetbalvereniging toont dat een lokaal of eigen netwerk cruciaal is om te slagen. En het netwerk moet je vooraf al hebben.

Een ander voorbeeld: een coach die steeds volgeboekte workshops heeft, heeft het ideale publiek om de uitgave van zijn boek via crowdfunding te financieren. Of het meisje dat wollen mutsen breidt en haar creaties via Facebook met een paar duizend mensen deelt. Zij heeft een goede basis om te slagen.

Krijgt het project voldoende steun, dan zullen ook anderen die u niet kennen vertrouwen hebben om in te stappen.

Start crowdfunding met deze 10 tips

Crowdfunding lijkt een geldmachine. Zo wordt er op het Amerikaanse Kickstarter miljoenen opgehaald. Ook voor Belgen rinkelt soms de kassa. De Belgen achter het divinity computer game haalden er bijvoorbeeld meer dan 1 miljoen dollar op. In ruil geven ze de financiers een blik achter de schermen, eerste demo’s en het spel zelf eens het afgewerkt is.

Op Belgische platformen gaat het er iets bescheidener aan toe. Toch weten heel wat starters en ondernemers er geld op te halen voor een specifiek project.

Maak uw project zo concreet mogelijk

Maak met deze 10 tips een succes van uw financieringsronde via crowdfunding.

  1. Kies het juiste platform voor uw project.
  2. Maak uw project zo concreet en eenvoudig mogelijk.
  3. Zet een duidelijk en haalbaar financieel target.
  4. Bouw (vooraf) een groot netwerk op.
  5. Presenteer een mooie beloning aan de crowd die investeert.
  6. Post filmpjes.
  7. Communiceer maximaal via sociale media.
  8. Wees altijd eerlijk en bereid om fouten te erkennen.
  9. Verwen uw fans met extra’s.
  10. Hou rekening met de feedback van de crowd.

Het Amerikaanse crowdfundingplatform Kickstarter geeft nuttige adviezen en cijfers om de slaagkansen van uw project te verhogen. Deze zijn gebaseerd op de continue vergelijking van projecten die slagen en falen.