Voor startende ondernemers is het van levensbelang om een goede boekhouding bij te houden. Wanneer dat niet juist gebeurt, komen er vroeg of laat problemen van. Er is plots geen geld in kas voor de aankomende vakantie, belastingaanslagen zijn niet betaald of een deurwaarder staat opeens voor de deur om een aantal ‘verdwenen’ rekeningen te incasseren.

Laat u niet verrassen, hier zijn 5 goede redenen om uw boekhouding bij te houden.

Boekhouden doet u niet voor de belastingdienst

De meeste ondernemers voeren een boekhouding voor de belastingdienst. Aan het eind van het jaar moet er een rapportage liggen waarmee  u de fiscus  tevreden kan stellen. Maar er is een hoger doel om een  juiste boekhouding bij te houden en dat bent u zelf. Als ondernemer neemt u de hele dag grote en kleine beslissingen. De kwaliteit van die beslissingen verbetert substantieel als u uw eigen winst- en omzetcijfers kent. Hoe groter het bedrijf, hoe belangrijker een adequate administratie.

Startende ondernemers beginnen best bij het begin

Wanneer uw administratie niet vanaf het begin op orde is, wordt het moeilijk om bij te blijven. Administratie bijhouden vereist discipline en die moet u  uzelf aanleren. Of u kunt die taak door iemand laten uitoefenen die daar de kwaliteiten voor heeft. Veel ondernemers zijn visionairs met goede ideeën, maar hebben een broertje dood aan administratie. Toch is dit noodzakelijk. Vertrouw ze dus aan iemand toe  die er wel plezier in heeft.

Houd privé en zakelijk gescheiden

Open voor uw zaak een aparte rekening en gebruik die niet voor privébestedingen. U voorkomt zo wanorde. Vooral de kleinere uitgaven die u als kosten kunt inbrengen, worden wel eens uit ‘eigen’ zak betaald. Leer uzelf consequent aan dit van de zakelijke rekening te doen. Op lange termijn bespaart u hier veel geld mee. En het helpt u om het overzicht te bewaren over uw uitgaven.

Debiteurenbeheer belangrijk

Ondernemen is zinloos als de klant uiteindelijk niet betaalt. Dit kon u al afleiden uit een eerder artikel.  Creditmanagement en  debiteurenbeheer zijn essentieel voor elke ondernemer. Mijn timmerman vraagt zelfs 50% vooraf, omdat hij uit zijn eigen fouten geleerd heeft. Hou dus een goede administratie bij van uw facturen. Wanneer zijn ze verzonden? Wanneer zijn ze  vervallen? Wanneer zijn ze betaald? Het geeft u inzicht in het betalingsgedrag van uw (vaste) klanten. Soms zal u zelfs vaststellen dat het beter is om een zogenaamd vaste klant aan uw concurrent te gunnen.

Btw-nummer opzoeken

Ik weet niet hoe het bij u gaat, maar ik krijg redelijk vaak facturen van bedrijven of instellingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Er doen een massa frauduleuze facturen de ronde. Vaak voor kleinere bedragen. Om ze te onderscheiden van de echte kunt u hier het btw-nummer opzoeken. Gaat het om een buitenlandse onderneming, gebruik dan de website van de Europese Commissie. U ziet dan meteen of u met een bestaand of met een frauduleus bedrijf te maken hebt.